10 januari 2010

Evas frallor

Tänkte dela med mig av receptet på mina egenkomponerade frallor som jag bakar så gott som varje vecka med lite olika variationer. Det blir 30 - 35 st beroende på hur stora man vill ha dom och receptet kan varieras hur mycket som helst, är superenkelt och lättbakat!
Basen är på en liter vätska, 50 g jäst och ca 2,4 liter mjöl. Jag brukar alltid använda vatten, men man kan förstås ta en del fil eller apelsinjuice eller vad man vill experimentera med. Mjölet kan man blanda av allehanda sorter man känner för, men det är bra att ha ca hälften vetemjöl eller rågsikt så frallorna blir fluffiga och lagom sega. I övrigt sätter man till fröer, nötter, torkad frukt m.m, det är fritt fram!

Här följer mitt recept som jag bakade idag:

  • 1 liter 37-gradigt vatten
  • 50 g jäst
  • 1 rågad msk salt
  • 1 rågad msk socker
  • ½ dl rapsolja
  • 3 dl havregryn
  • 2 dl grahamsmjöl
  • 5 dl fint rågmjöl
  • 2 dl solrosfrön
  • 3/4 dl hela linfrön
  • 1,4 l vetemjöl


1. Smula jästen och rör ut den i lite av vattnet, sätt till resten av vattnet.

2. Häll i rapsolja, salt och socker och rör om.

3. Blanda sen i allt utom vetemjölet.

4. Tillsätt slutligen vetemjölet lite i taget så att degen slutligen blir lite lätt kladdig fortfarande, frallorna blir fluffigare ju lösare degen är.

5. Bearbeta den sen i 5 min i bakmaskinen, eller knåda så länge du orkar för hand.


6. Låt degen jäsa minst 1 timme innan den knådas ihop igen och bakas ut.

7. Dela degen i två delar, ha mycket mjöl på bänken, och forma varje del till en lång, slarvig korv.


8. Skär av ca 15 bitar per rulle med en degskrapa och lägg dom med snittytan upp i mjölet.

9. Platta till bitarna ordentligt med mjölad hand och lägg dom på plåt med bakplåtspapper, ca 10 per plåt.


10. Låt jäsa under bakduk 30 - 40 min ungefär och sätt ugnen på 250 grader i lagom tid innan jäsningen är klar.

11. Grädda i ca 8 minuter i mitten av ugnen och låt sen kallna på galler.

Ät och njut och frys in resten! Dom är godast nybakade eller nytinade!

6 kommentarer:

  1. Japp, de är jättegoda! D vet jag:)

    SvaraRadera
  2. Kul - det ska jag prova
    Anders

    SvaraRadera
  3. Tack för beröm! Anders, det är dom jag brukar ha med mig på fredagsfikat!

    SvaraRadera
  4. Vad komiskt! Jag som hade tänkt att baka dessa nu i dagarna, men har tappat bort receptet! Tackar! Nu blir det jag som åker iväg till affären och köper jäst! Allt annat har jag hemma. =) MUMS!

    SvaraRadera
  5. Japp, det här är riktiga mammafrallor, godast i världen! Det var längesen jag bakade nu, blir lite sugen faktiskt. Kanske skulle göra en sats i helgen, det vore gott till helgfrukosten.

    Kram

    SvaraRadera