18 oktober 2011

En härlig weekend!

Tillbaka till vardagen och en särdeles höstlig sådan med regniga stormbyar vinande runt knuten. Men det klarar jag bra nu när jag har tankat en massa romantik och mys och avkoppling tillsammans med min Magnus en hel lång helg... och vart åkte vi då... jo till Gävle!


Magnus åker dit i jobbet en hel del och har jämt pratat om vilken fin stad det är och att han ville ta med mig dit någongång, jag har ju faktiskt aldrig varit där, och så är det lagom långt bort också. Vädret var fantastiskt hela helgen och vi bodde på fina, fräscha Scandic CH mitt i centrala stan. Första kvällen åt vi jättegott på mysiga, stojiga, personliga "Helt Enkelt" där Magnus ofta hänger med kollegor och kunder.

Lördagen startade vi med en fantastiskt fin frukostbuffé i lugn och ro, de hade föredömligt nog öppet till 12! Vi strosade sen omkring och shoppade i närheten av Stortorget och tog förstås en fika också innan vi lämpade av kassarna på hotellet för en ny promenadsväng. Den här gången längs ån och runt i de gamla kåkkvarteren.



Gävle är verkligen en fin stad full av träd och grönska! Till slut styrde vi kosan mot Clarion Hotells bar Absint för att släcka törsten med varsin kall öl...Ah, så behagligt att vila fötterna en stund.


Lördagkvällen var förstås helgens höjdpunkt för att fira våra 20 år tillsammans och vi hade på rekommendation bokat bord på lilla exklusiva "Bistro Nord" som ligger alldeles intill Centralstationen. Och det kan jag säga, det var en helt fantastisk upplevelse! ALLT var perfekt, miljön, maten, vinerna, musiken (soft brasilianskt), personalen... Vi kunde inte sluta säga mmmmm... Rekommenderas å det allra varmaste om ni besöker Gävle, men boka bord för det är inte så stort. Jag måste förstås berätta vad vi åt och drack... jo först en superb Dry Martini, sen en superb hummersoppa följt av en lika superb, perfekt stekt rådjursfilé och slutligen en superb pannacotta med lätt kanelsmak serverad med calvados-äppelklyftor... Och så vinerna, en fräsch riesling till hummersoppan, ett ljuvligt libanesiskt vin från 2003 till rådjuret och så la grande finale - en mörkbrun, mycket vällagrad söt sherry till efterrätten... Ni förstår att vi gick därifrån liksom i trans! Inte över notan som man kanske kunde tro ;-) för den var faktiskt helt rimlig för en sån middag.

Avslutningsvis promenerade vi i långsamt mak till Absint igen där jag tog en irish coffee och Magnus en whisky. Å vilken kväll att minnas...

Söndagmorgon var det dags att packa ihop och fara hemåt efter den goda frukostbuffén, och solen fortsatte att lysa på alla vackra höstfärger... tänk att man kan ha det så bra tillsammans efter 20 års förhållande... Jag är lyckligt lottad!



6 kommentarer:

  1. Jösses, har det redan gått 20 år sen ni träffades... *time flies*

    Kul med er lyckade resa!

    Vad snygg du är på bilderna Eva, jag hoppas du inte misstycker att jag säger det men du ser mkt yngre ut än vad jag vet att du är.... ;-) Det är väl kärleken som håller dig ung och fräsch kanske... :-)

    Ha det gott, hälsa Magnus!

    /Sanna

    SvaraRadera
  2. Tack Sanna, det var verkligen jättegulligt sagt! Och jag misstycker inte det minsta ;-)

    SvaraRadera
  3. vad härligt ni har haft det. man blir riktigt avundsjuk.
    Tillösnakr er ytterligare 20 fantastsika år tillsammans!
    /Tommy

    SvaraRadera
  4. Hahaha. Ibland blir det riktigt lustigt. man får chansen att förhandsgranska vad man skrivit, men likväl upptäcker man efteråt att man stavat som en 7 åring. Nåväl, jag hoppas att ni förstod innebörden ändå.

    SvaraRadera
  5. Tack Tommy! Detsamma till dig och Anette! Ni hade ju en härlig helg i Rom - nästan lika romantiskt som Gävle ;-)

    SvaraRadera
  6. Hej min lilla babe!... ;o)

    Ja jag kan bara instämma...
    Helgen var "super-super-super" mysig!...
    Men att vi varit tillsammans i 20 år varken
    känns eller märks i vår glöd!... ;o)

    *** kram *** kram *** kram ***
    Från din stora man... ;o)

    SvaraRadera